01.01.2005
Sojini izoflavoni
U zemljama u kojima soja predstavlja bazu prehrane primjećen je niski postotak kardiovaskularnih bolesti i raznih formi promjena na stanicama. Nažalost, Hrvatska još uvijek pripada grupi zemalja u kojima je soja nedovoljno zastupljena u svakodnevnoj prehrani .

O blagotvornim svojstvima soje kao izvora dragocjenih proteina i najbolje moguće zamjene za meso već se dugo govori, no svakako treba istaknuti da je soja između ostalog i izvor fitoestrogena. Iako soja nije jedina biljka koja sadrži fitoestrogene, ipak, jedini je izvor genisteina koji je najbolje proučen. Fitoestrogeni su spojevi biljnog porijekla koji imaju estrogenski efekt na ljude i životinje. Za sojine izoflavone smatra se da imaju i estrogenska i anti-estrogenska svojstva. Kada su razine cirkulirajućih estrogena visoke, kao u žena u premenopauzi, ovi spojevi mogu se vezati na estrogenske receptore i blokirati aktivnost hormona. Kada su razine estrogena niske, kao u žena u postmenopauzi, fitoestrogeni djeluju poput estrogena. Istraživanja pokazuju da specifične forme izoflavona iz soje, genistein i daidzein, potpomažu regulaciju hormonalne ravnoteže u žena, preveniraju osteoporozu, imaju antioksidativna svojstva i snizuju kolesterol.

Kemijska struktura izoflavona i ženskih spolnih hormona estrogena je vrlo slična, no fitoestrogeni posjeduju samo 1/1000 aktivnosti estrogena. Iako se čini da su u usporedbi sa steroidnim hormonima koje proizvodi naš organizam slabi, izrazito su efikasni.

Kako djeluju izoflavoni?
Izoflavoni mogu smanjiti rizik od hormonski ovisnog raka, npr. dojke i prostate. Blago estrogeno djelovanje sojinih izoflavona može olakšati simptome menopauze, poput valova vrućine.

Sojini izoflavoni povoljno utječu na kardiovaskularne bolesti, inhibirajući oksidaciju "lošeg" LDL kolesterola.
Genistein iz soje spriječava gubitak koštane mase. Dakle, još jedno dragocjeno svojstvo izoflavona je prevencija osteoporoze. Neke studije pokazale su da genistein štedi istu količinu kosti kao i ista doza estradiola, ali bez estrogenskog štetnog efekta. Genistein inhibira nekontroliranu proliferaciju stanica i angiogenezu (stvaranje novih krvnih žila koje hrane stanice u rastu) i uz to je i snažni antioksidans.

Kako konzumirati dovoljno izoflavona?
Ukoliko još uvijek nemate naviku konzumiranja soje i proizvoda od soje, svakako se pobrinite da dobije zasluženo mjesto na vašem jelovniku. Danas je na tržištu prisutan i izolirani sojin protein s visokim udjelom izoflavona u obliku raznih napitaka ili shake-ova namijenjen sportašima (i) vegetarijancima.
Izoflavone možemo uzimati i u obliku dodataka prehrani, budući da su bolji multivitaminski preparati namijenjeni ženama obogaćeni fitoestrogenima.