TRAŽILICA
  BRZI LINKOVI  
Home O nama Kontakt Forum
 
 
NEWSCENTER
 
Hrana
O hrani
Hrana i zdravlje
Znanost na tanjuru
Proizvodi
Dodaci prehrani
O suplementima
Suplementi i zdravlje
Proizvodi
Pića
Voda
Voćni sokovi
Čajevi
Proizvodi
 
Sport i rekreacija
 
Bio kutak
 
Kutak za mame i bebe
 
Poremećaj prehrane
 
Oglasi
  Početna > U fokusu
13.06.2009
Rajčica u piluli protiv visokog kolesterola?
Uz mnogo medijske prašine lansiran je novi revolucionarni dodatak prehrani koji se popularno naziva “Tomato pill”. Radi se o piluli koja sadrži izolirani crveni pigment iz rajčice za koji se smatra da smanjuje razinu kolesterola i tako štiti od ateroskleroze.

Pripravak Ateronon, lansirala je biotehnološka kompanija vezana uz Sveučilište Cambridge, a u promotivnim materijalima i na službenoj web stranici navode se u najmanju ruku nevjerojatne moći i iznimna učinkovitost aktivnih tvari. Naime, preliminarna istraživanja provedena na približno 150 osoba s bolestima srca pokazala su da Ateronon smanjuje oksidaciju LDL kolesterola za 90 % nakon 8 tjedana primjene.
Neuroznanstvenik Peter Kirkpatrick, vodit će daljnje istraživačke projekte u bolnici Addenbrooke's u Cambridgeu u ime tvrtke Cambridge Theranostics Ltd. Dr. Kirkpatrick tvrdi da bi taj dodatak prehrani mogao biti još učinkovitiji od lijekova statina koji se trenutno koriste za liječenje hiperkolesterolemije.

Ipak, oglašavaju se i drugi autoriteti, kao što je professor Peter Weissberg iz Britanskog kardiološkog društva, koji tvrdi kako je potrebno klinički dokazati učinkovitost proizvoda prije nego što se preporuči njegovo uzimanje.

Koliko doista znamo o učinkovitosti likopena?
Likopen je biljni pigment iz skupine karotenoida koji je zaslužan za crvenu boju rajčica. Zbog iznimne antioksidativne aktivnosti zanimljiv je znanstvenicima i doista postoje naznake kako bi ova molekula mogla biti odgovorna za smanjenje kardiovaskularnog rizika. Ipak, u većini kliničkih studija koje su rađene korišteni su proizvodi od rajčice poput pirea ili paste od rajčice – proizvodi iz kojih je likopen najraspoloživiji.

Istraživanja su pokazala kako proizvodi od rajčice smanjuju oksidativni stres i djeluju kemopreventivno. Nasuprot tome, studije s izoliranim likopenom su malobrojne i uglavnom su rađene na životinjama. Te studije pokazale su da likopen primjenjen u prilično visokim dozama ima značajan učinak na razine lipida u serumu i posjeduje antiaterogeno djelovanje koje se može uspoređivati s terapijom lijekovima.

Stvari postaju još zamršenije kada znamo da je 2007. godine u časopisu European Journal of Nutrition objavljena studija koja je pokazala da rajčice bez obzira sadrže li likopen ili ne (u studiji su korištene i žute rajčice koje ne sadrže likopen), imaju značajniji utjecaj na smanjenje oksidativnog stresa nego izolirani likopen.

Pokušaj lansiranja bombastične priče o čudotvornim kapsulama na bazi rajčice koje preveniraju i liječe aterosklerozu nije znanstveno utemeljen i potrebno je provesti još dugotrajnih randomiziranih, dvostruko slijepih kliničkih pokusa kako bi se moglo tvrditi takvo što.

Može se zaključiti da temeljem dosadašnjih zananstvenih dokaza možemo preporučiti konzumaciju proizvoda od rajčice u svrhu smanjenja rizika od brojnih degenerativnih bolesti. Vjerojatno možemo imati izvjesnu korist i od izoliranog likopena u kapsulama, međutim ovako smjelo kvantificiranje smanjenja rizika nakon toliko ograničenih studija na ljudima zasigurno nije na mjestu.

Ovakav marketing i neprofesionalan pristup ruši ugled ovoj doista perspektivnoj supstanci, snažnom antioksidansu s višestrukim povoljnim utjecajima na zdravlje.

Dr.sc. Darija Vranešić Bender
Vitamini.hr

Najčitaniji članci
03.09.2010.
Biometeorološka prognoza
30.08.2010.
Zašto su nam važni elektroliti?
31.08.2010.
Brokula i banana za zdravlje crijeva
06.09.2010.
Likopen: moćni crveni pigment
31.08.2010.
Kapsule voća i povrća protiv prehlade
Vezani članci
11.07.2010.
Fitokemikalije koje štite od upale
12.04.2010.
Brokula štiti od UV zraka
29.06.2009.
Fitoestrogenska enigma
27.03.2008.
Snaga je u bojama
22.02.2007.
Biljni steroli smanjuju razinu kolesterola u krvi
(0) Komentiraj Ispiši Pošalji
Korisnici
Korisničko ime
Lozinka
Zaboravili ste lozinku >>
Registriraj se >>
 
INFO BOX
Impressum
Linkovi
Priznanja
Marketing
 
Forum
 
Recepti
 
Savjeti
 
Pitanja i odgovori
 
On-line ordinacija
 
Knjige
 
Product report
 
PARTNERI
PLIVAmed.net
Zdrava krava
MojDoktor.hr
Net.hr
Vaše zdravlje
Profil
Moderna vremena Info
Daosin.com
G.A.Z. d.o.o.
Poliderma
Zdravo mršavljenje
Sretno dijete
Nestlé Adriatic
www.dietpharm.hr
 
         
 
 
     
  Copyright © Vitaminoteka d.o.o. | Sva prava pridržana.