TRAŽILICA
  BRZI LINKOVI  
Home O nama Kontakt Forum
 
 
NEWSCENTER
 
Hrana
O hrani
Hrana i zdravlje
Znanost na tanjuru
Proizvodi
Dodaci prehrani
O suplementima
Suplementi i zdravlje
Proizvodi
Pića
Voda
Voćni sokovi
Čajevi
Proizvodi
Oglasi
 
 
Sport i rekreacija
 
Kutak za mame i bebe
 
Poremećaj prehrane
 
Oglasi
  Početna
Uloga natrija i kalija u kontroli krvnoga tlaka
Visoki krvni tlak (hipertenzija) je stanje koje pogađa sve veći broj ljudi, a značajan je čimbenik rizika za razvoj bolesti srca te za srčani udar. Ne čudi stoga činjenica da se mjerama prevencije, kojima bi se učestalost hipertenzije svela na minimum, daje tolika važnost. Kao jedna od mjera prevencije češto se preporuča i susprezanje od slane hrane.
No, može li se hipertenzija povezati sa visokim unosom natrija i niskim unosom kalija i može li smanjen unos soli (natrij –klorida) utjecati na regulaciju krvnog tlaka?
Važnost soli

Veliki broj namirnica koje konzumiramo prirodni su izvor soli, no sol se hrani dodatno dodaje u svrhu konzerviranja ili poboljšanja okusa.

Natrij i klor igraju važnu ulogu u regulaciji krvnog tlaka, kontroli ravnoteže tjelesnih tekućina i osiguravanju uvjeta za normalno funkcioniranje mišića i živaca. Natrij također omogućava i apsorpciju glukoze i aminokiselina.
Tijelo odrasle osobe sadrži otprilike 90 grama natrija, polovina je u krvi i ostalim tjelesnim tekućinama, nešto više od trećine je sadržano u kostima, a ostatak se nalazi unutar tjelesnih stanica.

Prosječan dnevni unos soli varira između 2 i 6 grama, iako bi za održavanje zdravlja bilo dovoljno 0.5 g. Potrebe su veće kod većih gubitaka, primjerice tijekom mestruacije, laktacije ili pojačanog znojenja. Otprilike, 1 gram natrija ekvivalentan je 2,5 grama soli.
Kalij

Tzv. primitivna prehrana koju karakterizira visok unos svježih, neprerađenih ili minimalno prerađenih namirnica osigurava znatno veće količine kalija od prehrane suvremenog čovjeka koju pak karakterizira visok unos prerađene hrane. Ipak, osim u slučajevima dugotrajnijeg povraćanja, proljeva, ili korištenja diuretika koji potiču lučenje kalija, deficit kalija je rijedak.

Najbolji način da se unesu adekvatne količine kalija je konzumiranje voća i povrća. Dnevno se hranom unosi otprilike 2,5 do 5,8 g kalija. U organizmu, kalij se uglavnom nalazi unutar stanica, a potreban za reguliranje ravnoteže vode, kiselo-bazne ravnoteže, krvnog tlaka i neuromuskularnih funkcija. Ovaj mineral također igra važnu ulogu u prijenosu električnih impulsa do srca.
Krvi tlak – suprotno djelovanje dvaju vitalnih elemenata, natrija i kalija

Sposobnost bubrega da izluče ili sačuvaju natrij ključan je čimbenik u regulaciji krvnog tlaka. Većina studija pokazala je da smanjen unos soli rezultira smanjenjem krvnog tlaka, a učinak je najizraženiji kod osoba sa visokim krvnim tlakom, a zatim kod pretilih i starijih osoba. Reakcija organizma na smanjenje unosa soli razlikuje se od pojedinca do pojedinca i moguće je da, kod osoba čija je razina krvnog tlaka unutar normalnih granica, neće rezultirati vidljivim (mjerljivim) promjenama.

S druge strane, smanjen krvni tlak može se povezati sa povišenom razinom kalija koja pak može biti rezultat povišenog unosa hranom ili sposobnosti kalija da pojača izlučivanje natrija i njegovog vazoaktivnog djelovanja na krvne žile.

Vjeruje se da upravo ravnoteža između kalija i natrija u organizmu ima jednu od ključnih uloga u regulaciji krvnog tlaka.
Tijelo se može naviknuti na smanjen unos natrija putem soli; vjeruje se da prilagodba na smanjenje unosa soli za polovinu od uobičajenog, traje 2 – 3 mjeseca. Danas se okus hrane poboljšava alternativnim poboljšivačima okusa – paprom, svježim i sušenim začinskim biljem. Zamjena za sol, koja se bazira na kaliju kao jednom od sastojaka, također može biti jedna alternativa, a usput doprinosi i povećanom unosu kalija.
Hrana bogata kalijem, siromašna natrijem

Najbolji izvor kalija je svježa hrana, minimalno obrađena. S druge strane, svježa hrana sadrži manje količine natrija, dok je procesirana glavni prehrambeni izvor natrija.
Tablica 1: Namirnice bogate kalijem i siromašne natrijem (neprerađene)
Najveći utjecaj na krvni tlak ima stil života

Pretilost, izostanak tjelesne aktivnosti i nizak unos kalija imaju snažniji utjecaj na krvni tlak nego visok unos soli. Nizak unos kalcija i magnezija te visok udio zasićenih masnih kiselina u odnosu na omega-3 višestrukonezasićene masne kiselina također se pokazao značajnim čimbenikom rizika.

U posljednje vrijeme velik interes pobudila je DASH dijeta (Dietary Approaches to Stop Hypertension- prehrambene smjernice za borbu protiv hipertenzije) koju karakterizira visok udio voća, povrća i cjelovitih žitarica (kako bi se povećao unos kalija i prehrambenih vlakana), te unos mliječnih proizvoda sa niskim udjelom mliječne masti, ribe, bijelog mesa peradi i krtog (mršavog) mesa. Kada se unos soli drži pod konrolom i kada je stalan, uz DASH dijetu, krvni tlak značajno pada.

Tablica 2: Promjene životnog stila koje mogu utjecati na smanjenje krvnog tlaka
Izvor: Eufic.org

(0) Komentiraj Ispiši Pošalji
Korisnici
Korisničko ime
Lozinka
Zaboravili ste lozinku >>
Registriraj se >>
 
INFO BOX
Impressum
Linkovi
Priznanja
Marketing
 
Forum
 
Recepti
 
Savjeti
 
Pitanja i odgovori
 
On-line ordinacija
 
Knjige
 
PARTNERI
PLIVAmed.net
Zdrava krava
MojDoktor.hr
Net.hr
Vaše zdravlje
Profil
Moderna vremena Info
Daosin.com
G.A.Z. d.o.o.
Poliderma
Zdravo mršavljenje
Sretno dijete
Nestlé Adriatic
www.dietpharm.hr
 
         
 
 
     
  Copyright © Vitaminoteka d.o.o. | Sva prava pridržana.