TRAŽILICA
  BRZI LINKOVI  
Home O nama Kontakt Forum
 
 
NEWSCENTER
 
Hrana
O hrani
Hrana i zdravlje
Znanost na tanjuru
Proizvodi
Dodaci prehrani
O suplementima
Suplementi i zdravlje
Proizvodi
Pića
Voda
Voćni sokovi
Čajevi
Proizvodi
Oglasi
 
 
Sport i rekreacija
 
Kutak za mame i bebe
 
Poremećaj prehrane
 
Oglasi
  Početna
Selen
Selen je esencijalni element koji se nalazi u tijelu u malim količinama. Djeluje blisko sa vitaminom E u nekim metaboličkim procesima i poticanju normalnog rasta tijela i plodnosti. Selen je prirodni antioksidans i smatra se da čuva elastičnost tkiva odgađajući oksidaciju višestruko nezasićenih masnih kiselina.

Sadržaj selena u hrani ovisan je o stupnju njegove prisutnosti u tlu, bilo izravno, kao u biljnoj hrani, bilo neizravno, kao u životinjskim proizvodima čije razine selena potječu od njihove hrane. Čak i ako su razine selena primjerene u tlu, sumpor sadržan u široko upotrebljavanim umjetnim gnojivima i sumporni spojevi koji se nalaze u kiselim kišama koče biljnu apsorpciju selena. Hrvatsko tlo je siromašno selenom.

Selen je važni dio antioksidativnog enzima (glutation-peroksidaze) koji štiti stanice od štetnih učinaka slobodnih radikala koji se produciraju tijekom normalnog metabolizma kisika. Niska razina selena u organizmu povezana je sa većom opasnošću pojave karcinoma, kardiovaskularnih bolesti, upalnih bolesti, te drugih stanja koja asociraju na povišenu produkciju slobodnih radikala, uključujući prijevremeno starenje i nastanak katarakte.

Dostupne forme selena
Studije su pokazale je apsorpcija anorganskih soli, poput natrij-selenita, manje učinkovita i nema toliku biološku aktivnost kao organske forme selena, primjerice selenometionin i kvasac bogat selenom. Stoga se spomenutim formama treba dati prednost kada se poseže za suplementima selena.

Izvori u hrani
Brazilski orašćići su najbolji izvor selena u hrani. Kvasac, cjelovite žitarice i plodovi mora, također su dobar izvor selena.

Veza selena i raka
Američka uprava za hranu i prehranu razvio je «Smjernice za preporučeni dnevni unos esencijalnih nutrijenata u prehrani». 1984. godine utemeljen je Odbor za prehranu i zdravlje. Kao dio sveobuhvatne analize ovisnosti prehrane i vodećih kroničnih bolesti, ova skupina eksperata razmatrala je utjecaj selena na pojavu raka. Sažetak njihovih zaključaka glasio je: «Nedovoljan unos selena i niska razina selena u krvi povezani su s povećanom opasnošću pojave raka u ljudi.» Veliki broj znanstvenih dokaza jasno dokazuje da se mortalitet zbog raka povećava kada je unos selena ispod optimalnog. Činjenica koja dodatno potkrepljuje ovu vezu je učestalo niska razina selena i glutation-peroksidaze u krvi u osoba koje boluju od raznih vrsta karcinoma. Antikarcinogeni učinci selena značajniji su u muškaraca nego u žena, a adekvatan unos selena najznačajniji je u prevenciji raka respiratornog i gastrointestinalnog sustava.
Selen i funkcija imunosnog sustava
Nedostatak selena slabi otpornost na infekcije kao rezultat smanjene funkcije bijelih krvnih zrnaca i prsne žlijezde, dok dodatni unos selena (200 μg dnevno) stimulira funkciju imunosnog sustava. Stimulacija funkcije imunosnog sustava ne sastoji se u jednostavnom popunjavanju rezervi selena kod osoba koje imaju snižene razine selena. U jednoj studiji, osobe s normalnom razinom selena u krvi uzimale su dodatnu količinu selena (200 μg dnevno). Rezultati studija pokazali su 118 % - tni rast sposobnosti limfocita da ubiju stanice raka i 82 % - tni rast aktivnosti bijelih krvnih zrnaca poznatih kao «prirodni ubojice» zbog njihove sposobnosti uništavanja stanica raka i mikroorganizama. Čini se da su ovi učinci uzrokovani pojačanom ekspresijom citokina interleukin-2, spoja koji ima svojstva promoviranja funkcije imunosnog sustava.

Kardiovaskularne bolesti
Dodatni unos selena, kao i drugih antioksidansa, ima sposobnost zaštite od bolesti srca i moždanog udara. Učestalost pojave bolesti srca najviša je u područjima u kojima je unos selena najniži, iako ova relacija nije toliko utemeljena kao veza raka i selena.

Preporučena dnevna doza
Preporučena dnevna doza selena koju treba unijeti u ogranizam iznosi 55 μg za odrasle muškarce i žene. Tijekom trudnoće i laktacije potrebe za selenom su 10 μg više. Potrebe mogu biti povišene i ukoliko je povišen unos nezasićenih masnih kiselina, jer je tada potrebno osigurati antioksidativnu zaštitu.

*Upotreba selena
Informacije u tablicama temelje se na rezultatima postignutim kliničkim pokusima, dvostruko slijepim kliničkim pokusima, meta-analizama ili na tradicionalnoj upotrebi.
Za lakše snalaženje čitatelja, informacije u tablicama svrstane su pod pojmovima "primarno", "sekundarno" i "ostalo".
"Primarno" znači da postoje pouzdani znanstveni dokazi koji ukazuju na pozitivan utjecaj na zdravlje. "Sekundarno" znači da postoje kontroverzni ili nedovoljni podaci ili tek preliminarne studije koje ukazuju na minimalni utjecaj na zdravlje. "Ostalo" znači da se suplement koristi tradicionalno i ima malo znanstvenih dokaza o njegovom djelovanju.

(0) Komentiraj Ispiši Pošalji
Korisnici
Korisničko ime
Lozinka
Zaboravili ste lozinku >>
Registriraj se >>
 
INFO BOX
Impressum
Linkovi
Priznanja
Marketing
 
Forum
 
Recepti
 
Savjeti
 
Pitanja i odgovori
 
On-line ordinacija
 
Knjige
 
PARTNERI
PLIVAmed.net
Zdrava krava
MojDoktor.hr
Net.hr
Vaše zdravlje
Profil
Moderna vremena Info
Daosin.com
G.A.Z. d.o.o.
Poliderma
Zdravo mršavljenje
Sretno dijete
Nestlé Adriatic
www.dietpharm.hr
 
         
 
 
     
  Copyright © Vitaminoteka d.o.o. | Sva prava pridržana.